Online marketing tips voor (web)winkeliers

Optimaliseer Google Bedrijvencentrum voor meer gerichte bezoekers

Geplaatst op: 8 september 2009 door René Stuifzand

Dit artikel gaat verder dan de gebruikelijke insteek van ”Zet uw bedrijf op Google Bedrijvencentrum en sta bovenaan in Google”. Met Google Bedrijvencentrum kun je een bedrijfsprofiel invullen waardoor je in Google Maps wordt opgenomen. In het profiel kun je een bedrijfsnaam, adres, beschrijving, categorie, website-adres, foto’s, video’s en extra informatie invullen.

Ik ga het speciaal hebben over de bedrijfsnaam en de categorieën in het bedrijfsprofiel. Deze twee gegevens zijn namelijk onmisbaar om maandelijks meer gerichte bezoekers te krijgen op uw website. Ook helpen deze termen om bovenaan in Google te komen. Hoe dit allemaal in zijn werk gaat wordt in dit artikel uitgelegd.

Hoe werkt het zoeken in Google Maps.

Google Maps gebruikt twee niveaus om locaties te vinden op de kaarten. Het eerste niveau is het categorie niveau. Als je de categorie “winkel” invult dan word je in Google Maps getoond als mensen daar op zoeken. Je krijgt nu alle winkels van Nederland te zien. Dit is algemeen bekend en niet zo heel interessant. Maar Google Maps gebruikt niet alleen de ingevulde categorie maar ook de bedrijfsnaam.

1.    Optimaliseer uw bedrijfsnaam

Het tweede bedrijfsnaam niveau zorgt ervoor dat als Google met een zoekopdracht geen categorie vindt het dan de bedrijfsnamen hierop scant. Heeft Google het woord gevonden dan worden deze resultaten getoond. Dit betekent dus dat een bedrijf zonder categorie (bv. fietsen) in hun bedrijfsnaam minder kans heeft om gevonden te worden.

Een voorbeeld: Een speciaalzaak in kleding gevestigd in Zwolle gebruikt hun eigen naam “Totaal gemak van Dam”. Dit vullen ze in bij hun bedrijfsprofiel op Google Maps. Na het opslaan van de resultaten staan ze in Google Maps maar ze worden daar niet goed gevonden. Ze hebben wel ingevuld dat ze een kledingwinkel hebben, maar niet dat ze gespecialiseerd zijn in alleen kinderkleding.

Advies voor bedrijfsnaam:
Zet in plaats van alleen een bedrijfsnaam ook een zoekterm in uw bedrijfsnaam. Je loopt onnodig achter op winkels die het woord “kinderkleding” standaard in hun winkelnaam hebben opgenomen (Totaal gemak van Dam kinderkleding).

2.    Het effect van bedrijfsnaam optimalisatie in Google

Door het optimaliseren van uw bedrijfsnaam in Google Maps heeft dit een nog groter effect op Google resultaten. Mensen gebruiken niet alleen Google Maps maar ook gewoon Google om bedrijven te vinden. Daarom gebruikt Google de bedrijfslocaties uit Google Maps om deze resultaten ook te laten zien. Deze resultaten komen boven de normale zoekresultaten te staan. Mensen wonen op een bepaalde plaats en gebruiken dit ook in een zoekopdracht.

Een voorbeeld: Laura uit Assen zoekt een nieuwe fiets voor haar dochter. In Google zoekt zij naar “fietsen assen” en krijgt ze een lijst terug met resultaten waar ze een fiets kan kopen. Doordat zij de term fietsen heeft gebruikt zijn enkele resultaten met fietsen in hun bedrijfsnaam dikgedrukt en klikt ze erop.

In dit voorbeeld zijn de bedrijfsnamen met de zoekterm “fietsen” dikgedrukt waardoor mensen eerder op dit resultaat klikken.

3.    Bovenaan in Google met zoektermen en plaatsnamen

Doordat mensen erg vaak gebruik maken van de combinatie “zoekterm plaatsnaam/provincie” worden speciaalzaken die uniek zijn in hun omgeving bovenaan Google geplaatst. Het is nog steeds mogelijk om met een speciaal product op de eerste plaats van Google te komen. Dit zou niet lukken zonder Google Maps, omdat er in Google normaal wel genoeg informatie over uw product te vinden is. Nu maakt het voor speciaalzaken niet meer uit als mensen zoeken naar “zoekterm Drenthe” of “zoekterm Friesland”. Dit komt omdat je met beide zoekopdrachten als eerste verschijnt.

Met bijvoorbeeld “hobbywinkel Drenthe” krijg je van Google Maps maar één resultaat terug en dat is van een hobbywinkel in Drenthe. Dit is een zoekterm met een zoekvolume van 27.100 zoekopdrachten per maand. Deze hobbywinkel wordt ook weergegeven met alle plaatsen die in Friesland, Drenthe en Groningen liggen.

Door nu gebruik te maken van deze voordelen krijg je een voorsprong op de concurrentie in Google en in je eigen omgeving. Eindelijk een kans om met je speciaalzaak een plekje te verwerven bovenaan op die gewilde eerste pagina van Google. Bekijk je eigen inschrijving op Google Maps om deze te verbeteren.

Laatste advies: Vergeet niet om dicht bij je eigen handel te blijven. Kies de termen zorgvuldig uit en neem geen zoekterm alleen omdat het veel bezoekers zou kunnen opleveren. Alleen gerichte bezoekers uit jouw niche zijn interessant.

Blijf zoeken naar manieren om alle tools te gebruiken naar je eigen voordeel en dat van je bezoekers.

 

Reacties

Zeker een goede tip, ik denk inderdaad dat veel mensen hier niet overna denken, terwijl het in een per seconden goed geregeld is. Dank voor de tip =)

Graag gedaan. Vaak moet je iets verder kijken dan de aangegeven mogelijkheden. Alle beetjes helpen!

Wat ik me afvraag: Ik heb mijn bedrijf toegevoegd aan het bedrijvencentrum met naar mijn mening de beste keywords. Als ik vervolgens op die zoekwoorden google komen er toch bedrijven bovenaan in de lokale bedrijfsresulaten zonder die zoekwoorden. Waar kan dit aan liggen?

Google heeft naast de bedrijfsnaam/categorieën nog meer factoren waar ze op controleren. Deze zijn niet allemaal even helder en duidelijk. Het is niet ondenkbaar dat Google meer gegevens heeft over een gekoppelde website en deze informatie gebruikt om de de bedrijvencentrumpositie te bepalen. Daarnaast zijn factoren zoals de locatie van je bedrijf ook erg belangrijk.

Dennisom 8:43

Slechts een van de vele trucjes om bovenaan in Google te komen. Keyword relevantie is ook een hele belangrijke!

Leuk artikel. Ik had tot vorige maand twee vermeldingen namelijk een Kungfu school vestiging in Nijmegen en een kungfu school vestiging in Arnhem. Nu zijn ze allebei verdwenen terwijl ik toen als enige werd getoond. Kan het liggen aan het feit dat ik voor beiden listings dezelfde site-url heb gebruikt? Misschien is dat tegen de google richtlijnen maar kon tot nu toe nog niets vinden daarover....

De vermelding van de vestiging in Nijmegen bestaat nog steeds. Het kan zijn dat de andere vermelding inderdaad is weggehaald om deze reden. Het is wel mogelijk om voor de aanmeldingen twee verschillende pagina's te gebruiken op dezelfde website. Deze pagina's moeten dan gericht informatie vertonen van deze vestiging met bijbehorende contactgegevens. Meer <a href="http://maps.google.com/support/bin/answer.py?hl=nl&answer=107528">richtlijnen</a> van google bedrijfscentrum kun je vinden in dit artikel. Even een update voor mijn eigen artikel. Google geeft aan dat bedrijfsnamen in een vermelding overeen moeten komen met de gevoerde bedrijfsnaam. Dus extra keywords zijn niet gewenst en kunnen alleen de beschrijvingsregels hiervoor gebruikt worden. Je zou dus je eigen bedrijfsnaam moeten veranderen om het "legaal" te mogen gebruiken.

Plaats een reactie

Naam *
E-mail *
Website