Online marketing tips voor (web)winkeliers

Is het tijd voor een nieuwe online strategie? Haal alles uit je website.

Geplaatst op: 5 november 2010 door René Stuifzand

online strategieHeb je de afgelopen tijd de website van je bedrijf bekeken? Zie je dan een website waar je trots op bent, omdat het zorgt voor extra inkomsten en tevreden klanten. Of zie je een website die inkomsten misloopt en beter moet? Naar mijn mening heeft het bedrijfsleven nog veel kansen met het inzetten van het internetkanaal en wordt het niet goed benut. Is het voor jouw website tijd voor een nieuwe online strategie?

Mensen zoeken en vinden hun informatie op het internet. In mijn omgeving hoor ik uitspraken als:

“Waarom staan er op deze website helemaal geen prijzen? Hoe maak ik een goede keuze tussen al die verschillende kappers?” en “Die winkel heeft niet eens een website en voordat ik daar naartoe ga wil ik echt eerst meer weten. Ik kijk wel even verder.”.

Een klant wordt hier niet mee geholpen en je bedrijf ook niet. Helpt jouw website de bezoekers in het kiezen voor jouw dienst? Zo nee, in je nieuwe online strategie gaan we hier iets aan doen.

Op het uiterlijk van een website kunnen bezoekers afknappen. Een nette, gebruiksvriendelijke website geeft de bezoeker vertrouwen dat de diensten van je bedrijf van een goede kwaliteit zijn. In de begindagen van het internet zijn bedrijven begonnen met hun websites, om ze daarna nooit meer te veranderen. Deze websites zijn nu hopeloos verouderd en zorgen dat het bedrijf negatief afsteekt bij concurrenten, die hun website en online strategie wel goed voor elkaar hebben. Wees eerlijk. Wil je daarbij horen?

Een op de vijf zoekopdrachten is lokaal gericht. Verkoop je een product of dienst en doe je dit in je eigen stad of dorp? Dan zoeken je klanten lokaal en daar moet de website op worden gericht. Van winkeliers hoor ik vaak dat ze klanten in de winkel hebben, die hen nooit zonder website hadden gevonden. Bedenk dat mensen die alleen op internet zoeken je advertentie in de krant nooit gaan zien.

Ik weet hoeveel een winkel of onderneming met een website kan bereiken en hoe klanten een behulpzame website waarderen. En voordat je denkt: dit is toch niet op mij van toepassing, dan heb je het mis. Een online strategie heeft nut voor iedereen, zoals: bakkers, kappers, opticiens, slagers, juweliers, kledingwinkels, glaszetters, bouwbedrijven, garages, de groenteboer en alle anderen.

Nu weet je alleen nog niet hoe je een succesvolle online strategie moet aanpakken en dat hoeft ook niet. Dat is de volgende stap. Heb je het idee dat je moet nadenken over een nieuwe strategie?

Plaats een reactie

Naam *
E-mail *
Website