Online marketing tips voor (web)winkeliers

In 3 stappen het succes van je website evalueren

Geplaatst op: 13 maart 2011 door René Stuifzand

website succes met aristotelesHoe bepaal jij of je website succes heeft? Met het aantal minuten dat bezoekers op je site blijven of het aantal pagina’s dat zij bekijken? Nee, dit heeft totaal geen waarde voor je website en winkel. Wat betekent een minuut aan extra tijd op je site en wat zegt het dat je bezoekers meer pagina’s op je website bekijken. Vinden ze je website leuk en lezen ze alles of hebben ze 30 pagina’s doorgeploeterd voordat ze eindelijk vonden wat ze zochten. Het is niet eenvoudig om het succes van je website te bepalen. Daarom leg ik in drie stappen uit hoe je ziet of je website een succes is.

Man is a goal seeking animal. His life only has meaning if he is reaching out and striving for his goals. - Aristotle

website succes in 3 stappen

Stap 1 – Acties bezoekers bepalen

Wat doen bezoekers eigenlijk op je website? Voorbeelden zijn: het inschrijven voor een nieuwsbrief, een bericht te sturen via een contactformulier, het deelnemen aan een workshop of het downloaden van documenten. Het afronden van deze acties heten conversies. Dit zijn allemaal belangrijke conversies die zich vertalen naar omzet. Geld dus.

Bezoekers zorgen voor conversies die geld opleveren. Dat klinkt goed. Meer is in het geval van conversies dus beter. Een belangrijk doel is om te zorgen dat dagelijks meer van dit soort conversies gebeuren. Noodzakelijk is het bepalen welke conversies bezoekers op jouw website uitvoeren. Welke concrete acties doen bezoekers waar jij iets aan hebt. Als je dit niet hebt zorg dan dat ze vanaf nu iets kunnen doen.

Stap 2 - Waarde geven aan conversies

Aan elke conversie koppel je een waarde. Daarna kun je pas maandelijks in stap 3 het succes van je website evalueren. Een waarde bepaal je door voor elke actie die je bezoeker doet te bedenken wat dit gemiddeld oplevert. Zorgt een inschrijving voor je workshop voor een omzet van 300 euro. Dan is dit de waarde die je aan elke inschrijving koppelt. Verschijnt maar één van elke twee inschrijvingen ook echt op de dag van de workshop dan vul je 150 euro in.

Zoals je al eerder bij mij hebt gelezen werk ik graag met Google Analytics voor het verzamelen van website data. Het instellen van behaalde conversies in Google Analytis is erg eenvoudig. In een ander artikel ga ik uitleggen uit hoe je dit kunt doen. Het is noodzakelijk dat je eerst gaat kijken naar welke conversies er allemaal op jouw website van belang zijn en dat je hier een waarde aan hangt. Later zie je dit terug in Google Analytics. Heb je nog geen Google Analytics begin dan met de Google Analytics checklist.

Stap 3 - Het evalueren van doelen

Het is verstandig om een doel te stellen die je de komende maanden wilt gaan halen. De pogingen die je doet om het doel te halen zet je tot nadenken over acties die je kunt doen om je website te verbeteren. Bijvoorbeeld het zorgen voor meer bezoekers door het schrijven van nieuwsberichten en het gebruiken van gerichte zoekwoorden. Het kan ook zijn dat het voor de bezoekers lastig is om je nieuwsbrief aanmeldformulier te vinden. Dan is de actie het beter zichtbaar maken van het formulier.

Choosing a goal and sticking to it changes everything. - Scott Reed

Zet doelen die je achteraf kunt evalueren.

Uitgewerkt voorbeeld:

evaluatie succes website

Het is noodzakelijk dat je elke maand of kwartaal bekijkt hoe succesvol je website aan het converteren is. Door te evalueren of het aantal conversies elke maand stijgt blijf je op de hoogte van het succes van je website. Wanneer dit daalt, kun je verder in de cijfers duiken en ontdekken waar dit verlies vandaan komt.

De uiteindelijke opbrengsten vanuit Google Analytics vergelijk je met de kosten die je elke maand voor de website maakt. Dit zorgt dat je een ROI (return on investment) kunt berekenen. Heb je 100 euro uitgegeven aan marketing, werkuren en inkopen en je omzet is 500 euro dan heb je 500% ROI. Het streven is dat je altijd meer dan 100% ROI hebt.

Door het bepalen van de acties die je bezoekers doen, het hieraan koppelen van een waarde en het evalueren van vooraf gestelde doelen heb je een aanpak die je helpt bij het bepalen van het succes van je website.

Heb je al eens doelen voor je website gezet? Heb je op je website concrete acties die je nu een waarde gaat geven? Laat het hieronder weten.

Plaats een reactie

Naam *
E-mail *
Website