Online marketing tips voor (web)winkeliers

Hoe vind je zoektermen met een zoekwoorden onderzoek

Geplaatst op: 23 september 2009 door René Stuifzand

Het vinden van geschikte zoekwoorden kan een hele klus zijn. Wat zijn zoektermen, waar kun je ze vinden en waarom zou je ze gebruiken? Ik heb een overzicht gemaakt met hulpmiddelen voor een grondig zoekwoorden onderzoek. De handleiding bestaat uit tips voor het vinden van zoektermen. Een compleet overzicht met je eigen zoekwoorden is een krachtig hulpmiddel voor iedereen die een succesvolle website wil ontwikkelen. 


Wat zijn zoektermen en waarom zijn ze onmisbaar?

Een persoon gebruikt zoektermen om via een zoekmachine informatie te vinden. Elke persoon heeft een eigen manier van zoeken. Je kunt zoeken met één woord of zoeken met complete zinnen of zinsdelen. Jouw potentiële bezoekers gebruiken deze termen om producten te vinden.

Je hebt meerdere soorten zoektermen:

  • Wat is een “brede” zoekterm? Een voorbeeld hiervan is een zoekopdracht zoals “fiets”. Je hebt honderden merken en soorten fietsen. Dus als je een specifiek merk fiets wilt hebben dan zoek je met “fiets” te breed.
  • Wat zijn "niche" zoektermen? Met een nieuwe website of webwinkel kun je proberen aandacht te krijgen door je te richten op specifieke zoektermen. Bijvoorbeeld je teksten richten op “goedkope Batavus fiets”, “oma fiets batavus” of” batavus elektrische fietsen”.
  • Wat is een “zinsdeel” zoekterm? Mensen hebben de neiging om in een vraag zichzelf te betrekken. “hoe maak ik een website” of “hoe krijg ik meer klanten”. Dit zijn goede voorbeelden van “zinsdelen”.

Met deze woorden kun je effectieve optimalisaties doen. Hieronder tien tips voor het gebruiken van deze woorden.

  1. Artikelen of nieuwsberichten schrijven met zoekwoorden
  2. Het samenstellen van een geschikte domeinnaam.
  3. Het maken van gerichte landingspagina’s op zoektermen
  4. Het vullen van de META description tag per pagina
  5. Het versterken van titels van webpagina’s
  6. Een afbeelding beschrijven met een ALT-tag
  7. Links voorzien van een interessante linktekst
  8. Gerichte adwords advertenties opzetten
  9. Google adwords kwaliteitscore verhogen
  10. + Weet je zelf nog meer punten? Help anderen door deze te delen in de reacties.

Het samenstellen van een lijst met geschikte zoektermen

Op bepaalde onderwerpen is het eenvoudig om veel zoektermen te vinden. Daarom kan een korte zoektocht genoeg zijn. Voor kleinere niches is het nodig om alles uit de kast te halen.

Het verzamelen van Zoektermen

Deze lijst begint op het moment dat er nog helemaal geen termen zijn bedacht. De gevonden woorden kun je straks gebruiken om specifiekere termen te vinden. Je kunt de woorden verzamelen in een programma zoals Excel, zodat je ze kunt sorteren op alfabet.

1. Brainstormen
Schrijf in een korte tijdsduur alle termen op die iets te maken hebben met jouw product of website. Waarschijnlijk noem je op dit moment allemaal brede zoektermen op die je later kunt verfijnen.

2. Google Webmaster Tools
Na verifiëren van je website geeft Google Webmaster een lijst met zoekwoorden die worden gevonden zijn op je website. Dit zijn woorden die je nu al gebruikt in teksten.

3. Bestudeer de keywords van concurrenten en groothandels
Concurrenten kunnen ook al eens nagedacht hebben over hun zoektermen. Deze gebruiken ze nu op hun webpagina’s, maar ook in hun broncode. In de speciale beschrijvende META-tag “Keywords” kunnen termen staan die relevant zijn voor jouw doelen.

De stichting Esperanza Bolivia website als voorbeeld:

Esperanza, esperanza, bolivia, stichting, Uypaca, kinderen, goed doel, eefje, elske, weeshuis

Ik heb deze termen gevonden door “rechts te klikken en daarna te kiezen voor de optie “Paginabron bekijken”.

4. Productnamen en productnummers
Klanten zoeken op productnamen en productnummers. Gebruik deze daarom ook als zoektermen op je website. Het zijn er vaak teveel om op een lijst te zetten. De groothandels waar je de producten koopt kunnen ook zoektermen op de website hebben staan. Maak er een gewoonte van om bij het toevoegen van producten de naam in te vullen als “productnaam productnummer”.

5. Dmoz directory
Heb je een webwinkel dan kun je zoektermen vinden in Dmoz. Dit is een verzamelpunt van website onderverdeeld in categorieën. Zoek je branche op en kijk wat je concurrenten als beschrijving hebben gebruikt.

6. Blog artikelen
In elke branche zijn er artikelen die het over jouw verkochte merk of onderwerp hebben. Deze mensen gebruiken synoniemen voor woorden die je al hebt. De lezers van deze artikelen nemen deze woorden ook over.

7. Blog tagwolken
Hou weblogs in de gaten die gaan over jouw niche. Weblogs labelen of groeperen hun artikelen. Deze voor jouw interessante labels kun je vaak vinden in clusters naast het artikel.

8. Blog reacties
Op weblogsin jouw niche vind je mensen die reageren op geschreven artikelen. Deze mensen hebben allemaal een eigen manier van schrijven en ook hun eigen woorden die ze ook gebruiken in zoekopdrachten.

9. Startpagina’s
Op deze verzamelplaatsen staan zoektermen in overvloed. Ook wordt er verder gelinkt naar pagina’s die iets te maken hebben met jouw zoektermen. Startpagina’s kun je vinden in Google door te zoeken op “Zoekterm Startpagina”. Karel Geenen heeft een lijst van met bijna 100 startpagina’s verzameld die je kunt gebruiken.

10. Het zoekveld van je eigen webwinkel
Een waardevolle maar vaak vergeten schat van zoekwoorden is je eigen zoeksysteem. Dit zijn ideale zoektermen, omdat mensen al geprobeerd hebben om hiermee te zoeken. Ze verwachten al om iets te vinden op deze woorden. Je hoeft ze alleen nog maar toe te voegen.

11. Trefwoorden van Wordview.eu
Wordview gebruikt Google om meer trefwoorden te vinden. Ze verzamelen deze in lijsten gegroepeerd per categorie.

12.  In je huidige website met Google analytics
Met een Google Analytics pakket kun je bij je huidige website ook extra zoektermen vinden. Dit was al te lezen bij punt 4 in mijn artikel 4 handige Google Analytcs tips.

13.  Zoekopdrachten verwant aan: Zoekterm!
Na het zoeken op Google kun je verwante zoekopdrachten vinden onderaan de zoekresultaten.

14. Nieuws door nieuwsbrieven, tijdschriften en trends
Blijf op de hoogte van het laatste ontwikkelingen in je niche en gebruik dit op je website. Dit levert vaak nieuwe termen op die je kunt gebruiken.

Het vinden van Synoniemen

Woorden hebben vaak meerdere betekenissen. Het woord “zoekterm” heeft bijvoorbeeld al meerdere synoniemen zoals steekwoord, zoekwoord, trefwoord en het engelse keyword. Google maakt zelf wel verschil tussen zoekterm (een woord gebruikt in een zoekmachine) en zoekwoord (een woord gebruikt in een zoekopdracht van een website).

15.  Zoek synoniemen
Synoniemen.net bestaat op dit moment uit 35.284 verschillende woorden: 13.183 trefwoorden, met elk gemiddeld 2,03 betekenissen. Met de tot nu toe verkregen woorden kun je naar bruikbare synoniemen zoeken.

16. Woordenboeken
Ook hebben woordenboeken zoals Van Dale synoniemen staan bij het resultaat na het opzoeken van een woord. Een woordenboek geeft zelfs meerdere betekenissen of zinsdelen.

Zoektermen uitbreiden met extra termen en zinsdelen

Met de samengestelde lijst kun je deze nu verder uitbreiden door de gevonden woorden bij de volgende hulpmiddelen te gebruiken. Deze hulpmiddelen geven veel resultaten terug dat je hier een selectie uit moet gaan maken. Dit kan je doen door jezelf de vraag te stellen: Als ik naar mijn producten zou zoeken zou ik dan gebruik maken van deze termen?

17.  Google Keyword tools
Deze handige tool gebruik ik bij elk zoekwoorden onderzoek, omdat het de meeste uitgebreide resultaten teruggeeft. Je begint met het invullen van een brede zoekterm en daarna steeds specifieker.

Tip: Google keyword tool blijft niet alleen nuttig tijdens het uitvoeren van een zoekwoorden onderzoek. Het is ook voor het bekijken van de populariteit van een zoekterm of zinsdeel.

18. SEO Book keyword tool
Het hulpmiddel die SEO Book aanbiedt lijkt erg op de keyword tool van Google. Het verschil is dat je bij SEO Book kunt zien hoeveel personen dagelijks een zoekterm gebruiken. Daarnaast kun je het exporteren naar Excel om het daar verder te structureren.

Ik hoop dat jullie nu een uitgebreide lijst hebben overgehouden met zoektermen waarmee de bezoekers jouw producten of informatie zoeken.Deze lijst blijft een hulpmiddel voor het schrijven van gerichte teksten voor potentiële bezoekers. Een keuze maken tussen al deze woorden kan nu moeilijk zijn. In een ander artikel vertel ik hoe je kunt zien welke woorden de beste keuze zijn.

Ik ben benieuwd welke ideeën jullie hierover hebben. Daarom hoor ik graag nog andere toepassingen en manieren om zoektermen te vinden.

Reacties

Erg goed en volledig artikel Rene! Je beschrijft hier naar mijn idee een analyse van de *carewords* van je klanten, wat nog iets ruimer is dan hun *keywords* oftewel zoekwoorden. De woorden die worden gebruikt in blogs, nieuwsartikelen, marketingmateriaal en dat soort uitingen zijn niet noodzakelijk gelijk aan de woorden die mensen intypen in Google. De goeroe op dit gebied is Gerry McGovern, die zijn aanpak beschrijft in zijn steengoede boek Killer Web Content. De methode helpt je om de top tasks van je websitebezoekers te vinden. Als je daarmee aan de slag gaat kun je niet alleen het zoekmachineverkeer maar vooral ook de conversie van je site verhogen. Ben hiermee bezig bij een klant en zal hierover binnenkort een artikel publiceren.

Ik heb het niet onderzocht, maar ik kan mij voorstellen dat mensen die lezen over een onderwerp in een artikel deze termen ook over gaan nemen. Ik ga even kijken naar dat steengoede boek. Mijn boekenkast heeft nog genoeg plek over. Het is inderdaad wel nodig om te onthouden dat de gevonden zoektermen niet 1 op 1 zijn met de woorden die je gebruikers gebruiken bij het zoeken. Vandaar ook mijn toekomstige artikel over het filteren van de geschikte termen. Ik ben benieuwd naar jouw artikel. Bedankt voor je uitgebreide reactie.

google seoom 1:03

Het was erg interessant om te lezen. Ik wil je post in mijn blog citeren. Het kan? En je et een account op Twitter?

Plaats een reactie

Naam *
E-mail *
Website