Online marketing tips voor (web)winkeliers

Hoe koppel je Google AdWords aan Google Analytics (zodat het werkt)

Geplaatst op: 8 april 2011 door René Stuifzand

hoe koppel je google analytics aan google adwordsEen koppeling tussen Google Analytics en Google AdWords zorgt voor een schat van extra informatie die helpt je AdWords campagnes maximaal te optimaliseren. Het koppelen van Analytics en Adwords is de basis voor het verhogen van het aantal bezoekers naar je website vanuit zoekmachines. Wanneer je één of meerdere websites hebt en je wilt Google Analytics en Google AdWords goed koppelen, lees dan hier hoe je dit zo overzichtelijk en snel mogelijk doet door de volgende onderwerpen:

  1. Google Analytics opzetten en beheren met Google AdWords (plus voordelen);
  2. Hoe je de koppeling maakt tussen Google AdWords en Google Analytics;
  3. Het controleren van de koppeling

Het beheren van je websites met Google Analytics

In Google Analytics lijkt het normaal en de werkwijze om alle websites in hetzelfde account te houden door het gebruik van websiteprofielen. Volgens de naamgeving zijn deze bedoeld voor een enkele website. Het is echter beter om voor iedere website een apart account te maken en dit dus niet te doen.

Het maximale aantal accounts in een Google Analytics staat nu op 25. Daarna krijg je een melding dat het maximale aantal accounts is bereikt. Per Google Analytics account heb je toegang tot 50 extra profielen.

Een ingebouwde beperking van Google Analytics is dat er standaard maar één Google AdWords account aan een Google Analytics account gekoppeld mag worden. Via een gecertificeerde partner (GACP) kan via Google wel een multi-koppeling van meerdere AdWords accounts aan één Google Analytics aangevraagd worden, maar het is beter dit te vermijden. Dit scheelt tijd en is beter voor het overzicht.

4 regels die ik volg bij het opzetten van een Google account structuur:

  1. Google Analytics - Alle Google Analytics accounts krijgen per website een eigen Google Account;
  2. Google AdWords - Alle Google AdWords accounts krijgen per website een eigen Google Account (hetzelfde als het account van Google Analytics);
  3. Paraplu - Alle websites in Google Analytics worden ondergebracht in één overkoepelend Google account;
  4. MCC - Alle websites worden ondergebracht in één My Client Center Google AdWords account;

Dit betekent dat elke website een eigen Google Account krijgt die gebruikt wordt voor Google Analytics en Google AdWords. Als je drie websites hebt dan heb je drie Google Accounts voor de websites plus een Google Account om alle websites onder te brengen. Dit ziet er dan zo uit:

Ook krijgt van mij elk Google account een eigen e-mailadres zoals google@voorbeeld.nl. Dit is dan het e-mailadres en de gebruikersnaam van het Google Account voor de Google AdWords en Google Analytics van de website voorbeeld.nl.

4 voordelen van deze structuur zijn

  1. Geen limiet - Je bent niet gebonden aan het 25 accounts en 50 profielen limiet en kunt oneindig rechten blijven geven aan je eigen gratis Paraplu Google Analytics account.
  2. Overzichtelijk - Alle accounts blijven overzichtelijk en zijn te beheren in één globaal account.
  3. Rechten - Je kunt rechten geven aan medewerkers of andere mensen die verantwoordelijk zijn voor één website. Denk aan marketing, designers en sale medewerkers. Voorwaarde is dat deze personen wel een eigen Google account hebben.
  4. Google apps - Elk Google Account heeft eigen Google Apps zoals Gmail en Google Documenten per website. Regelmatig wordt er bij ons Google Documenten gebruikt voor het maken van een agenda, notulen, brainstormen, nieuwe features en checklists. Handig als je dit per website gescheiden wilt houden.

Aan een Google Analytics account kan officieel maar één Google AdWords account ondergebracht worden. In mijn opzet wordt hier ook gebruik van gemaakt. Dit zorgt dat Google AdWords in dit geval ook verantwoordelijk is voor één website. Als je in Google AdWords een campagnestructuur maakt dan weet je dat alle campagnes bij bijvoorbeeld bij voorbeeld.nl horen. Het blijft wel overzichtelijk, omdat alle AdWords accounts staan in een My Client Center.

Hoe maak je de koppeling tussen Google Analytics en Google AdWords

Het maken van de koppeling zelf is erg eenvoudig als je eenmaal alle Google Accounts goed hebt geregistreerd en ingericht zoals hierboven beschreven. De onderstaande werkwijze om Google Analytics met Google AdWords te koppelen is verouderd. Deze tekst moet worden geupdate. Excuses voor het ongemak.

Voorwaarde: voor het koppelen moet het gebruikte Google AdWords e-mailadres ook accountbeheerder zijn voor het Google Analytics account.

google analytics met koppeling

Stap 1. In Google Analytics geef je aan dat het Google Analytics account Google AdWords wil gaan gebruiken. In de onderstaande stappen in de afbeelding zie je hoe dit gaat. Eerst (1) ga je naar het profiel dat je wilt koppelen en klik je op 'status controleren'. Daarna vink je de checkbox aan bij 'ik wil AdWords-campagnes bijhouden'. Tot slot zie je nadat je het gekoppeld hebt dat de status bij deze checkbox is aangepast naar 'uw account ontvangt al gegevens van AdWords'. Bij de nieuwe Google Analytics v5 vind je dit ook bij de instellingen van het profiel onder de kop 'trackingscode'. De rest is hetzelfde.

stappen google analytics

Stap 2. In Google AdWords ga je naar het gewenste nog niet gekoppelde Google AdWords account naar 'rapportage en hulpprogramma's' en dan in het submenu naar Google Analytics (zie de afbeeldingen). Hier staan de beschikbare Google Analytics accounts waar dit account toegang tot heeft en waaraan je potentieel je AdWords aan kunt koppelen. Dit moet je daarna doen voor elke Google Analytics voor elke website.

Controleren of de koppeling goed is verlopen.

In Google AdWords zie je nu na het koppelen dat het profiel voor je website van Google Analytics in Google AdWords staat. Ook in Google Analytics kun je zien dat de beide webapplicaties goed zijn gekoppeld door in Google Analytics naar de instellingen van het profiel te gaan. Hier kun je Google AdWords uitvinken indien dit ooit nodig zou zijn.

Enkele extra controles voor Google AdWords:

  1. Autotagging - Zorg dat autotagging voor elke website aanstaat in de accountinstellingen van Google AdWords;
  2. Kostengegevens - Zorg dat de kostengegevens worden doorgegeven aan Google Analytics. Ook dit staat in de accountinstellingen van Google AdWords;
  3. MCC - Verzamel alle Google AdWords accounts in een MCC;

Ontkoppelen van Google Analytics en Google AdWords

Als het op één of andere manier fout is gegaan kun je het ook weer ontkoppelen. Ook dit is zeer eenvoudig en kan in AdWords via Rapportage en Google Analytics en dan accountinstellingen. Klik vervolgens op de link ‘ontkoppelen van Google Analytics of het engelse ‘unlink Google Analytics’.

Voltooid

Zo. Hopelijk is het allemaal gelukt. Je hebt nu een koppeling tussen Google Analytics en Google AdWords en zie je alle kliks, kosten en ROI van AdWords ook in Google Analytics. De volgende stap is het optimaliseren van je Google AdWords campagnes.

Heb je vragen zet die dan gerust in de reacties. Op dit gebied zijn er soms nog wel eens problemen. Veel succes.

Plaats een reactie

Naam *
E-mail *
Website