Online marketing tips voor (web)winkeliers

Boekrecensie en interview: Verleiden op internet door Aartjan van Erkel - Win het boek!

Geplaatst op: 29 mei 2011 door René Stuifzand

verleiden op internet aartjan van erkelNa drie treinreizen en 4 uur lezen sloeg ik het boek ‘verleiden op internet’ dicht. Dit boek is voor jou wanneer je de bezoekers op je website wilt verleiden. Het boek staat boordevol praktische tips die direct inzetbaar zijn in de praktijk. Lees hier mijn recensie en een interview met Aartjan van Erkel en zijn eerste boek Verleiden op Internet. Een boek wat ik aan één van mijn lezers ga weggeven.

Een opvallende cover

Wanneer je het boek pakt, kijkt iedereen naar de boekcover. De vel gekleurde en knallende letters op de voorkant maken het onmogelijk voor mijn medetreinreizigers om niet te spieken, maar het is nu de essentiele vraag? Is het boek de aandacht van mijn medereizigers waard?

Is dit boek voor jou geschreven?

Dit boek is voor iedereen die een website heeft en bezoekers wil verleiden tot iets waar jij voordeel bij hebt. Elk hoofdstuk behandelt een specifiek onderwerp met daarbij handige tips. Tijdens het lezen van het boek dacht ik continu aan mijn eigen websites en hoe ik ze met de tips ga verbeteren. Het boek laat je steeds denken. Is mijn website wel werkelijk zo goed of kan het beter?

Een verleidelijke inhoudsopgave

Het is mijn gewoonte om een praktijkboek van achter naar voren door te bladeren. Dit is niet zo bij ‘verleiden op internet’. De koppen zijn zo pakkend geschreven dat zelfs ik begin met de inhoudsopgave. Met koppen als ‘Waar is de banaan’ en ‘Je klanten zijn slimmer dan eenden – maar niet veel’ heb je mijn interesse snel gewekt.

Het is een informatief naslagwerk dat je inzet bij het starten van een nieuwe website of het optimaliseren van een huidige website. Door de voorbeelden die Aartjan geeft leest het boek lekker weg en snap je continu waar hij het over heeft. Hij verpakt de tekst op zo'n manier dat je het goed kunt volgen en het met plezier blijft lezen.

Wat leer je in het boek

Het boek is opgedeeld in vier hoofdstukken met daarin vele paragrafen waarin hij de meest uiteenlopende onderwerpen behandeld.

  • Hoe je effectief je homepage optimaliseert;
  • Hoe je moet verleiden met productpagina’s;
  • Hoe je leesbare internetteksten schrijft;
  • Hoe je een efficiënt webformulier maakt;

Heb je ook wel eens dat wanneer je ergens veel mee bezig bent of net iets hebt gekocht (bijvoorbeeld een nieuwe auto) dat je het betreffende product ineens overal ziet? Na het lezen van dit boek zie je ineens overal de tekst ‘welkom’ op de homepage van websites, maar ook slechte formulieren, onleesbare teksten en ondoordachte webpagina’s.

De teksten die bezoekers welkom heten zijn goed bedoeld volgens Aarjan, maar onnodig want gastvrijheid laat je merken door je service en niet door het te zeggen. Ook voegt het niets toe aan de vindbaarheid van je website in zoekmachines. Waarom willen er mensen in Google gevonden worden op het woord welkom? Niet erg relevant als je sokken verkoopt.

Is verleiden op internet de aandacht van mijn medetreinreizigers waard?

Ja. Na het toepassen van de vele tips ben je zo goed bezig met het verleiden van je bezoekers dat je het aankoopbedrag gegarandeerd terug verdiend. Er zijn weinig tot geen boeken over verleiden en overtuigen in Nederland dat je beter kunt gaan lezen. Dit boek is een aanrader waar je geen spijt van gaat krijgen.

Interview met Aartjan van Erkel

aartjan van erkelEen recensie is niet compleet zonder een kort interview met de auteur. Vandaar dat ik Aartjan heb lastig gevallen met vier vragen. Gelukkig wilde hij die graag beantwoorden.

1. Wat zijn volgens jou de grootste obstakels voor de website-eigenaren die hun bezoekers willen gaan verleiden?

Ik denk dat het grootste obstakel de eigenaar waarschijnlijk zelf is. Dit komt door het ontwikkelen van een blindheid voor de eigen website.

Het tweede obstakel is dat de eigenaren niet op het idee komen om simpele vragen te stellen aan hun klanten. Je kunt klanten vragen of bepaalde taken op de website misschien eenvoudiger kunnen of wat ze handig zouden vinden om te kunnen doen. Dit kost de eigenaar niet veel tijd, maar heeft toch wel het meeste resultaat.

2. Wat is het eerste punt dat je bekijkt op een website als je het meer wilt laten verleiden?

Het eerste wat ik bekijk is of er op iedere pagina een duidelijke call to action (banaan) staat. Een klant denkt dan (deels onbewust): 1. Ze snappen niet waarvoor ik kom. 2. Ze weten hier zelf niet eens zo goed wat ze willen met de website.

3. Denk je dat je alles nu verteld hebt in je boek of is je onbewuste alweer bezig met het schrijven van een nieuw boek?

Ik ben alweer aan het nadenken over een nieuw boek.

4. Heb je een leuke tip voor mijn lezers die willen beginnen met overtuigen (naast het lezen van je boek)?

Nog meer tips? ;-)

Win ‘Verleiden op internet’ t.w.v. € 19,99

Eigenlijk zouden meer mensen dit fraaie boek moeten lezen en daarom geef ik het boek weg, maar je moet er wel wat voor doen.

Wat moet je doen

De verloting is helaas al voorbij. Retweet het volgende bericht op Twitter vervolgens kies ik er een willekeurige winnaar uit.

Win het boek #verleidenopinternet van @aartjan via @rstuifzand - RT doe mee en win - http://bit.ly/win-verleiden

Winnaar van het boek

Vandaag heb ik een willekeurig cijfer getrokken met random.org. Dit cijfer correspondeerd met één deelnemer in een excel lijst waar ik alle deelnamers verzameld heb.

De winnaar is Patrick Wolf. Gefeliciteerd!

Reacties

Patrick Wolfom 11:46

Whoehoe ik heb gewonnen :-) Nou dan heb ik volgende week mooi iets te lezen.

Volgens mij ben je er erg blij mee. Dat is top en precies de bedoeling..

Plaats een reactie

Naam *
E-mail *
Website