Online marketing tips voor (web)winkeliers

9 onmisbare Google Adwords tips en voorbeelden

Geplaatst op: 30 maart 2010 door René Stuifzand

Google Adwords is de snelste manier om bezoekers te werven voor een website. Met Google Adwords ben je altijd op zoek naar aantrekkelijke advertenties met veel winst en lage kosten. Iedereen kan het, maar wat is de beste manier om dit te doen? Daarom heb ik negen tips en voorbeelden voor Google Adwords op een rij gezet.

1. Gebruik relevante keywords

Beginnen aan adwords betekent beginnen aan een zoekwoorden onderzoek. Zonder geschikte keywords bestaat er geen succesvolle adwords campagne. Het opzetten van de adwordscampagne begint met het kiezen van alle keywords die relevant zijn voor jouw website. Het liefst ook nog met een zo hoog mogelijk zoekvolume.

2. Call to action

Zorg dat de bezoeker aangezet wordt om een actie te nemen. Een call-to-action is de actie wat jouw potentiële klant moet gaan doen. Een call-to-action roept aan tot actie en kan het klikpercentage flink verhogen. Het is niet eenvoudig om zelf een passende call-to-action te verzinnen. Daarom heb ik hier een verzameling met call-to-actions om te gebruiken als naslagwerk. Google Adwords tips voorbeelden call to action

Maak meerdere advertenties met deze acties en meet zelf welke het beste werkt. Een call to action is niet altijd de beste manier om een advertentie af te sluiten. Probeer daarom ook andere teksten.

3. Begrijp de bezoekersintentie

Sluit de adwords advertentie aan op de intentie van de persoon die de zoekopdracht doet. Probeer te bepalen wat de zoekopdracht betekent en wat de persoon daarmee wil. Doe een belofte die aansluit op deze behoefte. De beloftes moeten daarna ook waargemaakt worden op de landingspagina.

Google Adwords tips bezoekersintentie

Vertel dat er bij jouw goedkope vakantie te vinden zijn, maar biedt deze dan daarna ook aan. Wanneer dit goed gebeurd is er een grotere kans op een verkoop.

4. Pronken met een troef

Webwinkels hebben vaak een unieke of speciale troef of service waarmee bezoekers worden verleidt om iets te bestellen. Heb je een snelle levering, hoge kortingen of geen verzendkosten gebruik dit dan in de advertentie. Maar let op: Biedt niets aan wat je niet hebt, bijvoorbeeld gratis producten of diensten. Mensen haken dan gelijk weer af. Geef de bezoeker na het klikken van uw advertentie precies wat er wordt beloofd.

5. Scoor met de kwaliteitscore

Door het aansluiten van de advertentie en de landingspagina kan ook de kwaliteitsscore beter worden. Dit zorgt ervoor dat de kosten van een klik omlaag gaan. Het aansluiten van het onderwerp van de zoekopdracht tot aan de landingspagina heeft al veel effect. Andere factoren zijn accountgeschiedenis, klikfrequentie op de urls, relevantie van keywords en geografische regio waarin het wordt weergegeven.

6. Uitsplitsen

Gebruik de mogelijkheden van adwords om de advertenties zo goed mogelijk te richten op een onderwerp. Wanneer het onderwerp ook maar iets verschilt, maak er dan ook een andere advertentie voor.

7. Dynamic Keyword insertion

Klinkt moeilijk maar is het niet. Met keyword insertion kan de zoekopdracht waarmee iemand zoekt precies zoals getypt in de advertentie worden geplaatst. Deze advertentie zal veel meer opvallen, omdat het precies aansluit op de gegeven zoekopdracht. Zorg ervoor dat de termen wel in een goede context geplaatst worden.

  • {keyword:} Laat het keyword klein.
  • {KeyWord:} Begint alle keywords met een hoofdletter.
  • {KeyWord: Alternatief} Vul na de dubbele punt een alternatief keyword in voor als het keyword in de zoekmachine te lang is.

8. Keywords uitsluiten

Niet alle combinaties met jouw ingestelde keywords zijn relevant. Wanneer een webwinkel nieuwe fietsen verkoopt is het onverstandig om ook gevonden te worden op “tweedehands fietsen”. Deze combinaties kosten alleen maar nutteloze kliks en leveren niets op.

9. Advertenties meten

Nog steeds een klikpercentage lager dan 100%? Dan kan het verbeterd worden. Daarom is het verstandig om meerdere advertenties naast elkaar te meten. Verander een deel van de advertentie en kijk welke zorgt voor de meeste kliks en conversies. Dit kan door in de campagne instellingen te kiezen voor “rouleren” bij de advertentieroulatie. Met een koppeling van adwords en analytics is er ook inzicht hoeveel geld een keyword heeft opgeleverd. Wanneer de kosten hoger zijn dan de verdiensten is het verstandig om te stoppen met het keyword of de landingspagina aan te passen.

Zo nu ben ik lang genoeg aan het woord geweest. Nu wil ik wel eens weten hoe jullie het meeste uit de Adwords advertenties halen. 

Reacties

Rolfom 14:47

Een tip die ik nog mis, is het kijken naar wat je concurrentie doet. Het gouden ei is over het algemeen: anders zijn dan de rest. Als bijvoorbeeld al je concurrenten inspringen op de actualiteit (bijvoorbeeld Pasen) kan je er over nadenken om dit niet te gebruiken of juist met een andere insteek. Verder goede tips om mee te beginnen!

Plaats een reactie

Naam *
E-mail *
Website