Online marketing tips voor (web)winkeliers

8 redenen waarom winkeliers geen website beginnen

Geplaatst op: 12 november 2010 door René Stuifzand

8 redenen waarom winkeliers geen website beginnenWinkeliers vertellen mij waarom zij niet eerder begonnen zijn aan hun website. Ik hoor dan redenen die voortkomen uit verkeerde aannames, een gebrek aan kennis of een slechte voorlichting.

Aan het eind van dit artikel ben je bewust van de onterechte redenen die je weerhouden een website te beginnen.

Dit zijn mijn acht meest gehoorde redenen:

1. Het onderhouden van een website kost teveel tijd

Het werken in een winkel kost veel tijd. Dit geldt ook voor een website. Mijn ervaring is dat wat je terug krijgt meer oplevert, dan het aantal uren dat je erin stopt.

Een website is waardevol, omdat:

  1. Extra omzet: door extra klanten in de winkel;
  2. Groter bereik: nieuwe klanten komen met je in aanraking;
  3. Showcase: een nieuw kanaal voor het aanbieden van producten en diensten;
  4. Snel contact: klanten nemen sneller contact op;
  5. Overtuigen: klanten overtuigen van je expertise;
  6. Relaties: klanten binden zich digitaal(nieuwsbrief);

Hier heb ik wel tijd voor over!

2. Iedereen die mij kent weet mij te vinden

Een website is een kanaal dat het bereik van je winkel vergroot. Dit helpt nieuwe klanten om je te vinden. Hetzelfde doe je nu al met de krant, de radio en televisie.

Een grote groep potentiële klanten kennen je winkel nog niet.

Mensen die je al wel kennen hebben vaak interesse in meer informatie. Dan schrijven ze zich in voor je nieuwsbrief en geven ze toestemming dat jij hun informatie stuurt. De informatie die je dan geeft, helpt je klanten de volgende keer weer voor jou te kiezen.

3. Iedereen is groot en ik ben klein

Dit betekent niet dat nieuwe websites geen waarde hebben. Door je website te richten op een doelgroep in een lokaal gebied (bv. plaats, provincie), is er minder concurrentie en meer kans op succes. Het concurreren met grote, landelijke websites is niet nodig.

Alle websites zijn klein begonnen. Neem Kruidvat als voorbeeld. Kruidvat is klein begonnen en groeit nu nog steeds. Voor een website die nu start is dit ook mogelijk.

kruidvat geschiedenis website

Het hebben van een grote website is niet het doel. Ik heb gezien dat een kleine winkel door een website veel extra klanten krijgt. De klanten komen nu van buiten de regio het assortiment bekijken.

4. Iedereen zit al op internet

Dat veel concurrenten een website hebben, betekent eerder dat het een goed idee is om ook te beginnen. Laat zien dat je iets beter doet dan de concurrent. Dagelijks zie ik mensen die blij zijn dat een winkel ook op het internet te vinden is. Het maakt het leven van je potentiële klant een stuk eenvoudiger. 

5. Alle goede ideeën zijn verbruikt

Een website hoeft niet uniek te zijn. Veel bezoekers zijn tevreden met de informatie over de diensten die of het assortiment dat je winkel heeft. De klant zoekt lokaal om bijvoorbeeld een nieuwe kapper te vinden. Je vervult een behoefte die alleen jij op je eigen wijze in jouw omgeving levert. Daar is geen goed idee voor nodig. Dat is doen.

Stel je voor dat er twee winkels zijn in dezelfde stad die dezelfde producten verkopen. Er is een grote kans dat de winkel met website eerder bezocht wordt. De klant heeft al eerder gezien, dat jij hebt waar zij behoefte aan heeft.

6. Het starten van een website kost veel geld

De kosten zijn afhankelijk van de functionaliteiten die een website bevat. Je eerste website heeft alleen de eerste basisbehoeften zoals: een homepagina, productinformatie, openingstijden en een contactpagina. De kosten zijn vergelijkbaar met een eenmalige advertentie in de krant. Daarnaast heb je een maandelijks bedrag van tien euro dat je kwijt bent aan hosting.

Tegenwoordig heb je ook gratis website alternatieven zoals Wordpress. Dit werkt goed, alleen ben je dan wel afhankelijk van de uitbreidingen die beschikbaar zijn.

Het is beter om je website door een professional te laten bouwen. De website staat sneller online, gaat langer mee en je houdt tijd over om aan je winkel te besteden.

7. Mijn doelgroep gebruikt geen internet

Het CBS zegt dat in 2009 meer dan 90% van de huishoudens in Nederland een internetverbinding hebben. De kans is groot dat jouw doelgroep hier ook bij zit.

cbs huishoudens met internet - internetgebruik

Heb je mensen die in de buurt zoeken naar jouw dienst, dan is dat je doelgroep. Mensen zoeken nu al naar een website, die je nog niet eens hebt. Dit zijn mensen die graag naar je winkel gaan en ook online naar je zoeken. Voor hen is het normaal dat een winkel een website heeft.

8. Een website beheren is voor mij te moeilijk

Onderschat je eigen kennis niet. Veel benodigde kennis heb je vaak al. Het schrijven van teksten is niet anders dan werken met Word. Zet de eerste stap en leg dan de lat hoger.

Alle winkeliers die ik ken maken eerst fouten. Dit betekent niet het einde van je website. Ze leren elke dag iets nieuws en vinden het leuk dat hun website hierdoor blijft groeien. Vooral de positieve reacties van eigen klanten geven steun om door te gaan.

Maak duidelijk aan de bouwer van je website, dat de website gebruiksvriendelijk moet zijn en dat je een goede handleiding wil met alle functionaliteiten. Het is praktisch om een vraagbaak te hebben die snel een oplossing geeft. Zorg dat je iemand om je heen hebt die wil helpen.

Komt dit je bekend voor? Heb je zelf een reden om niet aan een website te beginnen?

Plaats een reactie

Naam *
E-mail *
Website