Online marketing tips voor (web)winkeliers

7 tips vanuit het Webanalytics Congres 2011

Geplaatst op: 21 maart 2011 door René Stuifzand

webanalytics congres 201117 maart was weer het Webanalytics congres – ‘Sturen op cijfers’. Na alle informatie even goed te hebben laten inwerken heb ik hieronder een aantal opgevangen tips op een rij gezet.

Tijdens het congres heb ik naast algemene discussies de presentaties van KLM, Fonq, MoneYou en Nuon bezocht. Inhoudelijk liggen deze presentaties ver van elkaar af en dit merk je ook in de volgende 7 tips.

KLM

1. Meten is de eerste stap

KLM is een grote organisatie met websites in vele landen. Het is verstandig alles wat je kunt meten ook te meten is ook al gebruik je het eerst nog niet. Voordat je een analyse kunt maken moet je eerst in kaart brengen wat het doel is van je website om daarna de codes te implementeren die je website doormeten.

2. Zonder analyse kom je geen stap verder

KLM liet zien dat zij nog niet ver waren met het analyseren van de data die zij krijgen uit hun websites. Naar eigen zeggen stoppen zij 85% van hun tijd in doormeten en 5% in het analyseren van de data. Natuurlijk is deze verhouding scheef, want alleen de waardevolle inzichten door het maken van analyses heeft waarde voor je organisatie.

3. Adhoc vragen beantwoorden kost teveel tijd

Een webanalist in een grote organisatie krijgt continu vragen. Deze vragen zijn vaak ondoordacht en nauwelijks van belang. Een goede webanalist stuurt en helpt andere afdelingen met nieuwe inzichten en laat zich niet leiden door vragen die bij andere afdelingen opkomen. Zorg zelf voor analyses die nieuwe acties opleveren om de website te optimaliseren.

Nuon

4. Kosten verlagen met je klantgerichte website

NUON is een organisatie die met hun website niet alleen verkopen, maar ook service verlenen door de vele vragen van klanten te beantwoorden. Eerder was dit alleen met het callcenter, maar nu proberen ze ook met hun website zoveel mogelijk de hoge kosten van het call center te verlagen. Zorg daarom dat vragen van klanten ook online beschikbaar zijn.

5. Koppel je databases voor meer inzichten

Heb je een callcenter, klantendatabase en website dan is het slim deze te koppelen. NUON doet dit om vast te stellen of het verbeteren van de website invloed heeft in het aantal telefoontjes in het callcenter. Het was hen al opgevallen dat hun communicatie via brievenpost naar klanten directe invloed heeft op het gebruik van de website. Indien niet in een brief wordt vermeld dat een wijziging via de website kan worden doorgegeven, dan daalt het aantal wijzigingen via de website direct met vele telefoontjes bij het callcenter als gevolg.

MoneYou

6. Met weinig bezoek begin je met snelle optimalisatie.

Het is enorm moeilijk of zelfs onmogelijk om met weinig bezoek een website te verbeteren met A/B testen. Het is daarom beter om iemand in te huren die al optimalisaties heeft gezien en de kennis heeft om de originele versie flink aan te pakken. Een website kan ook verbeterd worden door de ervaring van een expert, enquêtes en heatmaps. Hij kan dan door onduidelijkheden en belemmeringen van de website te verwijderen voor veel winst zorgen.

7. Vier je winst

Heb je door het optimaliseren van je website veel winst geboekt laat dit dan ook weten aan andere mensen in je organisatie. Het is leuk om te laten zien wat alle inspanningen hebben opgeleverd. MoneYou heeft een ‘hall of fame’ in de organisatie met daarop de pagina’s die de grootste stijging hebben in conversiepercentage door A/B testen. Mensen zijn eerder geneigd om de volgende keer weer hun best te doen om in het verleden behaalde resultaten te verbeteren.

Er waren erg veel nieuwe inzichten tijdens het congres, maar het belangrijkste blijft het overtuigen van mensen van het nut van webanalytics, het verzamelen en analyseren van data en het ontdekken en sturen op de gevonden inzichten.

Plaats een reactie

Naam *
E-mail *
Website