Online marketing tips voor (web)winkeliers

4 handige Google Analytics tips

Geplaatst op: 10 juni 2009 door René Stuifzand

Stel je voor dat je nog meer uit Google Analytics kon halen? Hier volgen vier tips die je zeker verder op weg gaan helpen. Ben je nog niet begonnen met Google Analytics? Download en volg dan mijn Google Analytics checklist, zodata je weet dat je de belangrijke punten goed hebt ingesteld.

  1. Filter je eigen IP-adres uit de statistieken
  2. Kijk een dag vooruit
  3. Ontdek knelpunten met weigeringspercentages
  4. Ontdek kansen met zoekwoorden

1. Filter je eigen IP-adres uit de statistieken

“Hoeveel bezoekers heb ik nu?” Na het lanceren van een nieuwe website is het onmogelijk om niet steeds in de statistieken te gaan kijken. Dan is het wel  verstandig om je eigen IP-adres uit te sluiten, omdat je anders naar je eigen bezoeken kijkt. Als je dit niet zou doen dan geeft dit een verkeerd beeld, omdat je dan veel meer terugkerende bezoekers krijgt dan er eigenlijk zijn.

Je kunt bijvoorbeeld de volgende groepen uit te sluiten.

Eigenaar De bezoeken van de eigenaar hebben geen waarde voor de resultaten.
Bedrijfspanden Bezoeken werknemers de website ook? Dan is het verstandig om ook alle IP-adressen van bedrijfspanden te filteren.
Auteur en redacteur Grote websites krijgen dagelijkse nieuwe updates. Deze updates worden verzorgt met veel bezoeken van auteurs en redacteurs.
Moderators Websites die gebruik maken van een forum kunnen moderators hebben die er voor zorgen dat de forumregels worden nageleefd. Deze moderators zijn er vaak continu en verder niet interessant voor de resultaten.

Hoe sluit je het ipadres uit in Google Analytics

In het Filterbeheer kun je instellen welke IP-adressen niet meegenomen hoeven te worden. Met watismijnip.nl kun je het ipadres van je eigen pc zien.

Neem voor het instellen van een filter na het inloggen de volgende stappen:

  1. Klik op de knop beheerder (rechtsbovenin het scherm)

  2. Klik op je account in de lijst

  3. Kies 'Filters' uit de tabbladen

  4. Klik de knop '+ Nieuw filter' in de tabel onder de tabbladen

  5. Vul een filternaam in, kies 'uitsluiten', 'verkeer van de IP-adressen' en 'die gelijk zijn aan' in het menu.

  6. Klik op de knop 'Opslaan'

google analytics ip filter instellen

2. Kijk een dag vooruit

Als je vaak kijkt en naar de bezoekersstatistieken in Google Analytics, waarom dan niet op elk moment van de dag? Standaard wordt de laatst afgeronde dag op het dashboard getoond. Door de datum te veranderen krijg je ook de statistieken van vandaag te zien. Schrik niet als de grafieken ineens een stuk lager zijn. Ook rond middernacht zijn alle bezoekers van die dag nog niet in de statistieken verwerkt.
google analytics datum instellen
De statistieken van vandaag kun je op twee manieren bekijken:

 

  1. De datum wijzigen in de agenda (zie afbeelding).
  2. De datum rechtstreeks wijzigen in de adresbalk.

Aan het einde van de volgende link staan twee datums. Als je de laatste datum (in dit geval 20090609) aanpast naar 20090610 en op enter drukt, dan krijg je de juiste resultaten te zien. De getallen staan in de volgorde van jjjjmmdd of te wel jaar, maand en de dag.

https://www.google.com/analytics/reporting/?reset=1&id=99999999&pdr=20090510-20090609

3. Ontdek knelpunten met weigeringspercentages

Het is fijn als bezoekers vinden waarvoor ze gekomen zijn. Het is mogelijk dat mensen via een zoekmachine zoals Google op de instappagina komen, de inhoud ervan lezen en daarna weer weggaan. Met een hoog weigeringspercentage kun je de conclusie trekken dat de bezoeker niet vindt wat hij zoekt. Als het hoge weigeringspercentage samen gaat met een lage “gemiddelde tijd op de site” dan heb je waarschijnlijk geen interessante inhoud voor de bezoeker.

Wat is het weigeringspercentage volgens Google Analytics? Het weigeringspercentage is het percentage bezoeken van één pagina, oftewel bezoeken waarbij de bezoeker uw site alweer verlaat op de instappagina.
Wat is een instappagina? De instappagina is de pagina waarop de bezoekers uw website binnenkomt.

Je kunt in de eerste regel van de afbeelding zien dat het eerste zoekwoord het goed doet. De “hoge gemiddelde tijd op de site” en een ”laag weigeringspercentage“ geven aan dat mensen de pagina lezen en dan doorklikken naar andere pagina’s. Het tweede voorbeeld geeft het tegenovergestelde aan met een “lage gemiddelde tijd op de site” en een “hoog weigeringspercentage”.

Dit is te vinden op de volgende locatie:
Verkeersbronnen > zoekwoorden

Je kunt proberen om je website aan te vullen met extra inhoud dat wel aansluit op een zoekwoord. Uiteraard niet vergeten wat het doel is van je website, zodat je daar niet teveel van gaat afwijken.

4. Ontdek kansen met zoekwoorden

Met de gegevens van een lopende website kun je extra kansen ontdekken. In Tip 3 wordt duidelijk dat mensen niet altijd vinden wat ze zoeken.

Je komt nu al hoog in de zoekresultaten met zoekwoorden waarvoor je huidige website niet is geoptimaliseerd. Het kan zelfs zijn dat je huidige website helemaal niets met dit zoekwoord te maken heeft. Grijp je kans en zet een nieuwe website op om aan deze vraag te voldoen. Je moet wel verstand hebben van het onderwerp, zodat de bezoekers er wat aan hebben. Als je genoeg bezoekers met dit zoekwoord kunt trekken, dan zijn er genoeg mogelijkheden om hier geld mee te verdienen!

Heb je zelf nog handige tips voor Google Analytics?

Reacties

Goed gedaan eerste blogpost.

Rolfom 14:55

Netjes voor een eerste blog, misschien een soort van index aan het begin van de blog dat je direct naar het punt kan gaan waar je belangstelling in hebt?

Welmerom 14:55

Nice!

Markom 16:11

Vooral het uitzetten van je eigen ip adres is erg belangrijk, je kijkt sowieso vaak op je eigen website. Mooi stukje tekst :)

Het weigeringspercentage omlaag krijgen is mijn volgende uitdaging. Het is nog best lastig om mensen te laten doorklikken. (zelf doe ik het ook bijna niet namelijk)

Waar ik overigens het meest naar kijk is de gemiddelde tijd op de site. Valt een beetje uit af te leiden of mensen artikelen daadwerkelijk lezen.

De resultaten zijn niet altijd zuiver, want mensen kunnen ook een venster open laten staan waar ze al een tijdje niet meer naar kijken. De gemiddelde tijd van alle bezoekers is pas interessant met veel bezoekers, zodat je minder last hebt van onzuiverheden. Je kunt ook kijken wat mensen precies doen op je pagina met bijvoorbeeld <a href="http://userfly.com/">Userfly</a>. Door het gebruik van de muis en het scrollen kun je een beetje herleiden wat mensen op je pagina aan het doen zijn.

Zazo Meijsom 13:42

Dankje voor de ip-adress uitschakelen tip, wist niet dat het kon, maar gaat zeker helpen!

Ik ben blij dat je het nuttig vindt. Je kunt nog veel meer doen dan alleen ipadressen filteren. Kijk maar eens rond in google analytics. Pas wel op dat je het niet doet op het originele profiel. Het is verstandig om een backup te maken.

Jan Kaas om 12:37

hoi, ik heb een vraag. Onze website krijgt aardig wat bezoekers, onze eigen mensen (ip) zijn er al in verwerkt / gefilterd maar wij krijgen dagelijks bezoek van iemand uit rusland. tot 23 bezoeken per dag. Deze wil ik er uitfilteren hoe kan ik dit in google analytics doen. Groet. Jan Kaas

Pepieom 9:37

Hi, inderdaad wel verstandig om je eigen IP adres uit te zetten, anders krijg je een vertekend beeld. Bedankt voor de handige tips.

Plaats een reactie

Naam *
E-mail *
Website