Online marketing tips voor (web)winkeliers

10 voorbeelden van conversies op je website

Geplaatst op: 29 maart 2011 door René Stuifzand

10 voorbeelden van conversiesConversies zijn acties die afgerond zijn door een bezoeker, bijvoorbeeld het aanmelden voor een nieuwsbrief. Voor een website met een commerciële insteek wil je dit soort acties op je website hebben, omdat je dan het succes van je website kunt meten.

Heb je nog niet duidelijk voor ogen welke conversies nou eigenlijk belangrijk voor je zijn. Dan heb ik 10 voorbeelden waarmee je kunt beginnen. Wie weet ontdek je zelf nog veel conversies waar je zelf nog niet aan had gedacht. Vertel het in de reacties.

1. Inschrijving nieuwsbrief

Elke keer dat iemand zich inschrijft voor een nieuwsbrief levert dit een klant op die je tot het moment van uitschrijven kunt voorzien van nieuwsbrieven. Wanneer zij zich niet uitschrijven heb je het recht aanbiedingen of andere marketing naar deze persoon te sturen. Een lijst met e-mailadressen levert daarom veel extra inkomsten op.

Tip: Verzamel ook e-mailadressen in de winkel. Veel mensen geven daar eenvoudig het e-mailadres. Schrijf deze mensen snel in wanneer zij nog moeten bevestigen. Dan is de kans groter dat de mensen de inschrijving accepteren.

2. Bericht versturen via contactformulier

Elke keer dat iemand een bericht achterlaat via het contactformulier heb jij de kans om deze persoon te beïnvloeden om de volgende keer te kiezen voor jou of zelfs beter te gaan denken over je winkel. Dit omdat je uiteraard een geweldige service geeft.

3. Afspraak maken

Heb je een winkel waar je ergens voor een afspraak kunt maken dan is het noodzakelijk om dit als doel in te stellen. Een afspraak levert vaak direct geld op en het is eenvoudig om hier een waarde aan te hechten.

4. Reacties op blogartikelen

Een reactie op een artikel die je hebt geschreven op je blog. Een artikel dat opmerkelijk of waardevol genoeg was voor een bezoeker om een bericht achter te laten. Het aantal reacties meten dat wordt gegeven zijn een goed hulpmiddel om te kijken of je inhoudelijk goede informatie geeft. Een website die leeft en vernieuwd met reactie is vaak erg interessant.

5. Downloaden van documenten

Dit kan van alles zijn, zoals presentaties, handleidingen, onderzoeksrapporten, e-books, menukaarten en productinformatie. Vaak zijn dit documenten in de vorm van een pdf.

Regelmatig worden downloads alleen verstuurd wanneer mensen contactgegevens achterlaten. Dit zijn leads waarmee later contact mee wordt opgenomen. Onderzoeken in de vorm van onderzoeksrapporten maken mensen nieuwsgierig en mensen willen dit graag hebben in ruil voor contactinformatie.

6. Inschrijving workshops

Het houden van workshops is voor veel websites een belangrijke bron van inkomsten. Regelmatig zelfs het hoofddoel van een website. Vergeet daarom niet om de inschrijvingen te meten.

7. Het uitprinten van kortingsbonnen en spaarkaarten

Niet alle winkels doen dit, maar als je tijdelijke kortingsbonnen aanbied ter download of printversie dan wil je graag weten hoeveel downloads dit zijn geweest in een periode. Uiteindelijk kun je in de winkel zien hoeveel mensen die een kortingsbon hebben uitgeprint daadwerkelijk naar de winkel komen om het in te wisselen.

8. Aanvragen verhuurmateriaal

Winkels hebben eventueel extra inkomsten door het verhuren van materiaal. Op je website is het dan mogelijk om contactgegevens achter te laten, zodat ze hierover later worden gebeld. Dit gebeurt ook vaak via de telefoon wat (nog) niet te meten is.

9. Aanmelden voor vacature

Heeft je website de mogelijkheid voor mensen om bij je te solliciteren. Dan is dit ook een leuke graadmeter om te kijken of je intrek bent in de omgeving als werkgever. Niet iedereen is misschien een geschikte kandidaat, maar elke sollicitant kan waardevol zijn. Het levert misschien niet direct iets op, maar wel goed om te zien of de functionaliteit wordt gebruikt.

Tip: stuur altijd in een bericht waaruit je waardering blijkt voor de sollicitatie al is het niet helemaal wat je zoekt. Ook dit zijn mensen die naar je winkel kunnen komen en mensen die positief of negatief over je kunnen praten. Je maakt de kans dan ook kleiner dat er negatief over je gepraat wordt.

10. Hulpmiddelen

Het is ook mogelijk dat je hulpmiddelen op de website hebt die de bezoeker helpt in het maken van een bepaalde keuze. Denk aan hulpmiddelen die een berekening doen op basis van oppervlakte van een muur of ruimte in m2. Hiervan zijn vele voorbeelden. Een handig hulpmiddel dat zorgt dat mensen tevreden zijn over de ervaring met je website of merk. Dit kan extra klanten opleveren door mond tot mond reclame.

Dit zijn 10 mogelijke conversies die bezoekers op je website kunnen doen. Bepaal wat voor jouw website belangrijk is en zorg dat het erop komt en ga het vanaf nu meten.

Heb je zelf nog andere acties die bezoekers op je website doen?

Dit artikel hoort bij het artikel in 3 stappen het succes van je website evalueren.

Plaats een reactie

Naam *
E-mail *
Website