Online marketing tips voor (web)winkeliers

10 tips voor het maken van een paginatitel

Geplaatst op: 7 juli 2009 door René Stuifzand

Hoe zien de paginatitels op jouw website eruit? Als je hier nog nooit over hebt nagedacht dan heb je geluk. Ik ga namelijk uitleggen waar je op kunt letten. Een effectieve titel schrijven kan lastig zijn en daarom geef ik tien tips.

1. Wees kort. Een duidelijke titel maak je niet te lang. Door een titel beknopt te schrijven kan deze snel gelezen worden. Google laat in de resultaten (inclusief spaties) 64 tekens zien. Gebruik dit als richtlijn voor de maximale hoeveelheid tekens in je titel.

2. Beschrijf de pagina. De titel kan de bezoeker verleiden om op een zoekresultaat van Google te klikken. Geef een duidelijke beschrijving van de pagina, zodat de bezoeker weet waar ze naar toe gaan of wat ze kunnen doen.

3. Gebruik relevante steekwoorden. Probeer met relevante steekwoorden de titel interessanter te maken voor je positie in Google. Dit is namelijk één van de tweehonderd factoren om je positie in Google te bepalen.

4. Geen dubbele woorden. Verspil geen ruimte aan dubbele woorden. Ook steekwoorden zijn niet interessant genoeg om vaker dan één keer te vermelden.

5. Untitled document. Vergeet bij het opslaan van je pagina in een WYSIWYG editor niet om je titel aan te passen. Na een korte zoekopdracht vind ik 33.100.000 pagina’s met deze fout. Dit zegt niets over de pagina en is een gemiste kans.

6. Wees uniek. Naast dat de inhoud van de webpagina uniek is doe je dit ook met de titel. Je kunt dit controleren door het gebruiken van google webmaster tools. Met een unieke titel kun je met Google Analytics bekijken hoe deze wordt bezocht. Dubbele titels zorgen ervoor dat Google Analytics denkt dat er maar één pagina is.

7. Geen bedrijfsnaam. Gebruik de bedrijfsnaam, websitelink of blognaam alleen als je bekendheid wil opbouwen met deze naam. Indien je wel een naam wilt geven, plaats deze dan aan het einde van de titel. Mensen zoeken vaak naar een zoekwoord en niet naar een bedrijfsnaam. Als er wordt gezocht naar een productnaam dan staat dit nu aan het begin in de titel van de zoekresultaten.

8. Gebruiker centraal. Denk aan de behoeftes van de gebruiker en zet deze centraal. Maak geen onduidelijke titels, zodat alleen de zoekmachine het nog snapt. Je maakt een website voor de bezoekers en deze moet de titel goed kunnen begrijpen. Het optimaliseren voor Google is erg belangrijk, maar dit staat op de tweede plek. Vindt een balans tussen de gebruiker en het optimaliseren voor Google.

9. Titelstructuur. Voor een webwinkel adviseer ik om te beginnen met de productnaam. Webwinkels maken soms gebruik van een broodkruimelstructuur, maar in een titel is dit niet relevant. Bij het tonen van een productpagina moet het product duidelijk zijn en niet de locatie van de bezoeker op de pagina. Na het product kun je de groepen weergeven waarin het product zich bevindt. Met een specifieke zoekopdracht zoals “G600 Samsung” heb je kans op een hogere positie in Google.
Bv. G600 < Samsung < Mobiel | voorbeeld.nl(optioneel)
Product < (sub)-groep < Groep | Webwinkelnaam

10.Neem de tijd. Realiseer je dat de titels een belangrijk onderdeel zijn van een website. Neem een ruime hoeveelheid tijd om hier aandacht aan te besteden. Bepaal het doel van de pagina’s en zorg ervoor dat dit in de titel te zien is.

Het is nooit te laat om de titels van je website aan te passen. Maak gebruik van de Google webmaster tool om een sitemap te verzenden, zodat het indexeren van de nieuwe pagina’s sneller gaat.

Waar houd jij rekening mee bij het maken van een titel?

Reacties

Markom 23:14

Gebruik ook niet dynamische titels, wanneer de titel dan veranderd ben je de pineut ;)

Plaats een reactie

Naam *
E-mail *
Website